ŠVP PV
- Oblasti předškolního vzdělávání
- – A. Dítě a jeho tělo
- – B. Dítě a jeho psychika
- – C. Dítě a ten druhý
- – D. Dítě a společnost
- – E. Dítě a svět
- Hlavní tématické celky
- – Podzim
- – Zima
- – Jaro
- – Léto
- Ukázka měsíčního plánu práce MŠ
- Ukázka týdenního plánu práce MŠ
Oblasti předškolního vzdělávání
A. Dítě a jeho tělo
Specifické vzdělávací cíle – úkoly:
- uvědomění si vlastního těla
- rozvoj pohybových dovedností z oblasti jemné motoriky
- rozvoj a užívání všech smyslů
- osvojení si věku přiměřených praktických dovedností
- osvojení si poznatků o lidském těle, pojem zdraví
Hlavní činnosti:
- manipulační činnosti a jednoduché úkoly
- smyslové a psychomotorické hry
- konstruktivní a grafické činnosti
- jednoduché pracovní a sebeobslužné činnosti
- situace přispívající k osvojování návyků zdravého životního stylu
Očekávané kompetence:
- ovládat dechové svalstvo
- vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů (zvuky, tóny, chutě, tvary, vůně)
- ovládat koordinaci ruky a oka, zvládat jemnou motoriku ruky (zacházet s tužkou, nůžkami, barvami a modelínou)
- zvládat sebeobsluhu a základní hygienická pravidla a návyky
- zvládnout jednoduchou obsluhu, uklidit si po sobě hračky, udržovat pořádek
- pojmenovat části těla, znát důležité životní orgány a jejich funkce
- rozlišovat, co zdraví škodí a co prospívá (nemoci, úrazy, škodlivé látky a jejich vliv na lidské tělo, nebezpečí na ulici a v dopravních prostředcích)
- mít povědomí o způsobu ochrany zdraví, kde hledat pomoc
Hlavní rizika:
- neomezovat samostatnost dítěte, respektovat individuální potřeby dítěte (spánek, odpočinek, osobní tempo, aktuální zdravotní a psychický stav)
- znalost osobních a zdravotních problémů dítěte
- respektovat rozdílné somatické a smyslové předpoklady
- poskytovat dostatek elementárních informací o lidském těle, růstu, vývoji a funkcích některých tělesných orgánů
- poskytovat vhodné vzory chování pedagogů a zdravotníků
B. Dítě a jeho psychika
Specifické vzdělávací cíle – úkoly:
- rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností
- rozvoj komunikačních dovedností a kultivovaného projevu
- rozvoj tvořivosti myšlení a řešení problémů
- posilování přirozených poznávacích citů (radost, zvídavost, zájem)
- rozvoj schopnosti vytvářet a rozvíjet citové vztahy k okolí
- získat schopnosti řídit chování vůlí a ovlivňovat vlastní situaci
- rozvíjet a kultivovat mravní a estetické cítění a prožívání
Hlavní činnosti:
- artikulační řečové, sluchové a rytmické hry se slovy, hádanky
- společné diskuze, rozhovory individuální a skupinové konverzace
- vyprávění podle skutečnosti i podle obrazového materiálu, fantazie
- poslech čtených či vyprávěných pohádek a příběhů
- přednes, recitace a dramatizace
- grafické napodobení symbolů, tvarů, čísel, písmen
- prohlížení a společné čtení knížek
- motivovaná manipulace s předměty, zkoumání a poznávání jejich vlastností
- námětové hry a činnosti
- činnosti navozující spokojenost, radost a pohodu
- estetické a tvořivé aktivity, sledování pohádek a příběhů obohacujících citový život dítěte
Očekávané kompetence:
- správně vyslovovat, ovládat dech, tempo a intonaci
- vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity a úsudky
- porozumět slyšenému
- formulovat otázky, odpovídat a reagovat na otázky
- učit se nová slova a aktivně je používat
- naučit se zpaměti krátké texty, reprodukovat říkanky, písničky a pohádky
- popsat situaci skutečnou i podle obrazového materiálů
- sluchové rozlišení počáteční a koncové slabiky, vyhledání hlásky ve slově
- domlouvat se slovy i gesty
- projevovat zájem o knížky
- pojmenovat většinu předmětů, které nás obklopují
- poznat a správně užívat pojmy (méně, více, první, poslední)
- chápat prostorové pojmy (vpravo, vlevo, dole, nahoře, uprostřed, za, před, nad, vedle, mezi), orientovat se v čase
- odloučit se na určitou chvilku od rodičů a blízkých
- rozhodovat o svých činnostech
- uvědomovat si příjemné a nepříjemné citové prožitky (lásku, soucítění, radost, spokojenost, smutek, strach, odmítání)
- být citlivé ve vztahu k živým bytostem a věcem
Hlavní rizika:
- poskytovat dostatek příležitosti k samostatným řečovým projevům
- neposkytovat špatný jazykový vzor
- nabídnout neomezený přístup ke knihám a dětským časopisům
- nezahlcovat podněty a informacemi bez rozvíjení schopnosti s nimi samostatně pracovat
- poskytovat dostatek porozumění a ocenit úsilí a úspěch
- poskytovat vlídné, laskavé, vstřícné a přátelské prostředí s dostatkem lásky a empatie
- přiměřeně hodnotit, dostatečně oceňovat, chválit
- vyvarovat se spěchu, nervozity, omezování možností dítěte, dokončit činnost v individuálním tempu
- odstraňovat stres, napětí a nejistotu
- dostatečně děti motivovat jejich sebevyjádření a sebeuplatnění
- poskytovat dostatek podnětů a aktivit, estetického vnímání, cítění, prožívání a vyjadřování
C. Dítě a ten druhý
Specifické vzdělávací cíle – úkoly:
- rozvoj schopností a dovedností důležitých pro navozování a rozvíjení vztahů k jiným dětem a lidem
- rozvoj interaktivních a komunikačních dovedností
- ochrana osobního soukromí a bezpečí ve vztazích s dalšími dětmi a dospělými
Hlavní činnosti:
- dostatek pozitivních příkladů a vzorů prosociálního chování (vstřícná komunikace, ohleduplné chování, tolerance)
- dostatek příležitostí k verbální i neverbální komunikaci dítěte s jiným dítětem i dospělými
- společné aktivity nejrůznějšího zaměření
- podpora dětského přátelství
- hry a činnosti, které vedou děti k ohleduplnosti k jiným, ochota rozdělit se s ním, půjčit hračku, střídat se při hře, pomoc při vyřešení sporu
- hry a situace, kdy se dítě učí chránit své soukromí a bezpečí, upozornit na nebezpečí jiných
- četba, vyprávění a poslech pohádek na téma vztahů mezi lidmi
Očekávané kompetence:
- navozovat kontakty s dospělými, překonat stud, komunikovat vhodným způsobem
- odmítnout komunikaci, která je nepříjemná
- chápat, že všichni lidé (děti) mají stejnou hodnotu, respektovat osobní odlišnosti
- uplatňovat své individuální potřeby, práva, přání s ohledem na druhé, přijímat a uzavírat kompromisy, řešit konflikt dohodou
- oprostit se od přiměřených projevů sobeckosti vůči jinému dítěte, spravedlivě se s ním dělit o hračky, pamlsky a pomůcky
- vnímat přání druhých, vycházet mu vstříc, chovat se citlivě a ohleduplně k postiženému či slabšímu dítěti, mít ohled na druhého, soucítit s ním, umět nabídnout pomoc
- bránit se projevům násilí, šikany, ubližování a ponižování
Hlavní rizika:
- důstojné jednání, neponižovat, nezesměšňovat
- neautoritativní vedení
- jednoznačné formulování pravidel ve vztahu k druhé osobě, dodržování pravidel chování, pozitivní vzor
- dostatečné věnování pozornosti při řešení vzájemných dětský sporů a konfliktů
- podpora dětského přátelství, dostatečný respekt
D. Dítě a společnost:
Specifické vzdělávací cíle – úkoly:
- vytvoření povědomí o mezilidských vztazích a morálních hodnotách
- rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních lidí
- rozvoj kulturně – estetických dovedností
- vytvoření základního vztahu ke světu, životu a kultuře
Hlavní činnosti:
- každodenní pozitivní vzory chování (ohleduplnost, citlivost, tolerance, zdvořilost)
- příležitost poznávat mravní hodnoty v jednání lidí (spravedlnost, pravdivost, upřímnost)
- příležitost poznávat hodnotu věcí a lidské práce
- různorodé společenské hry a skupinové činnosti (námětové hry, dramatizace, konstruktivní a výtvarné činnosti)
- seznamovat se s lidovou slovesností, literaturou, hudbou, kulturními tradicemi, zvyky a obyčeji
Očekávané kompetence:
- správný mravní vzor, neopomínat negovat nespravedlivé, nezdvořilé, ironické a agresivní prvky chování
- zaměřit se na zvýhodňování a znevýhodňování některých dětí ve skupině
- nedostatek příležitostí k nápravě vhodného jednání
- neironizovat a neznevažovat úsilí dítěte
- všímat si nevhodné komunikace a jednání mezi dětmi, nepřehlížet nežádoucí projevy v chování, řešit konflikty způsobem pro děti nespravedlivým
- dostatek příležitostí k rozvoji uměleckých dovedností a vytvoření estetického vztahu ke kultuře a umění
Hlavní rizika:
- pochopit, že každý má ve společnosti, rodině svoji roli, podle které je třeba se chovat
- utvořit si základní dětskou představu o tom, co je dobře a co je špatně, co se smí a co se nesmí (nelhat, nebrat cizí věci, neubližovat, neponižovat, neposmívat se druhým, neničit věci kolem sebe)
- odmítat společensky nežádoucí chování (lež, nespravedlnost, lhostejnost, agresivita)
- chovat se slušně a zdvořile k dospělým i k dětem, vážit si jejich práce a úsilí
- dodržovat pravidla při hře a činnostech, jednat správně a čestně
- zacházet šetrně s hračkami, knížkami, věcmi denní potřeby, s penězi
- vnímat svoje okolí, vyjadřovat vlastní představy pomocí různých dovednostních technik (kreslit, vhodně volit barvy, modelovat, konstruovat a skládat z papíru, tvořit a vyrábět z jiných materiálů a přírodnin)
E. Dítě a svět:
Specifické vzdělávací cíle – úkoly:
- osvojování jednoduchých poznatků o světě a životě
- pochopit, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit
- rozvoj schopností vážit si života ve všech formách
- vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem
- osvojení si poznatků a dovedností chránících před nebezpečnými vlivy prostředí
- rozvoj pocitu sounáležitosti s živou a neživou přírodou, lidmi, společností, Zemí
Hlavní činnosti:
- manipulace, experimentování s různými přírodními a netradičními materiály a surovinami
- motivované hravé aktivity, ekologie a EVVO
- smysluplné pracovní činnosti
- kognitivní činnosti (kladení otázek a hledání odpovědí, diskuse nad problémem, vyprávění a poslech)
- práce s literárními texty, obrazovým materiálem, využívání encyklopedií
- poučení o možných nebezpečných vlivech prostředí a způsobech, jak se před nimi chránit
Očekávané kompetence:
- vnímat, že svět má svůj řád, poznat jeho rozmanitost a pozoruhodnost, pestrost a různorodost
- porozumět, že všechno kolem se mění a vyvíjí, pohybuje a proměňuje, a že je třeba s těmito změnami počítat
- mít povědomí o významu životního prostředí pro člověka, uvědomovat si, že způsob jakým člověk žije, ovlivňuje jeho zdraví a životní prostředí
- uvědomit si, co je nebezpečné (manipulace s některými předměty a přístroji, kontakt se zvířaty, s látkami ohrožujícími zdraví), odhadnou možná nebezpečí a rizika, snažit se je minimalizovat
Hlavní rizika:
- dávat dostatečné, vhodné a přiměřené otázky, pravdivé odpovědi na otázky dětí
- nabízet rozmanitou řadu činností, mnohopodnětné, pestré a měnící se prostředí, prostředí přehledné, upravené a uspořádané s přiměřeným množstvím hraček a věcí
- nepoužívat abstraktní pojmy, nepředávat „hotové“ poznatky
- poskytovat vhodný příklad chování dospělých (neohrožující životní prostředí, žádoucí ekologické postoje, ochota řešit problémy kolem nás)
Hlavní tématické celky
Podzim:
Svět kolem mne:
- moje rodina, moje jméno a adresa, zážitky z prázdnin, jak půjdu do školy až se uzdravím, bezpečnost na silnici, co se sklízí na naší zahrádce a v sadě, na které ovoce a zeleninu se těším, barvy kolem mne, barvy ročních období, dozrávání plodů, poznáváme základní chuti ovoce a zeleniny všemi smysly
- poznáváme barvy, tvoříme barvy, chceme barevnou nemocnici
Já a můj domov:
- s čím si rád hraji doma a s čím v nemocnici, půjčujeme si hračky a jsme na sebe hodní
- těšíme se na rodiče, kde rodiče pracují, kde bydlím, jak pojedu domů z nemocnice (cesty bludiště, labyrinty)
- náš dům, prostory doma, jak se jmenují a k čemu slouží
- z pohádky do pohádky v pohádkovém světě, správné zacházení s knihou, láska ke knihám a literatuře
- chodíš rád do divadla?, co se Ti v divadle líbí?, divadlo v nemocnici, masky a dramatizace
Hrajeme si celý den:
- co k čemu slouží a kdo to používá, předměty denní potřeby, hračky
- tvary, barvy, materiál
- co děláme celý den, časové pojmy, dny v týdnu, orientace v prostředí, prostorové představy
- knihy a jejich využití, které knihy mám doma, kterou jsem si přinesl do nemocnice, nejznámější pohádky, dramatizace pohádek a jejich hlavní postavy
Barevný podzim:
- kdo létá a odlétá, koho vidím z nemocničního pokoje, pole, louky, lesy a plody pro lidi a zvířátka, co dělají, jak žijí zvířátka domácí, co dělají a jak žijí zvířátka ve volné přírodě
- i na podzim můžeme hrát hezké hry a pouštět draky, ale musíme se dobře oblékat, abychom nebyli nemocní, péče o své zdraví
Zima:
Zima a zimní radovánky:
- hrajeme si na sněhu a na ledu, když jsme zdraví, teplé oblečení, vlastnosti ledu a sněhu, zimní sporty, bezpečnost při hře i na cestě
- předměty denní potřeby, pojmenování a způsob použití, orientace v prostoru a na ploše, kdo hledá – najde
- kdy co děláme, spojení časových představ s denními činnostmi, které děti pravidelně vykonávají, a to jak doma, tak i v nemocnici
Čas sváteční, čas vánoční:
- zvyky, tradice, oslavy, besídky, dárky pro přátele a nejmilejší doma, kteří čekají až se uzdravím a vrátím se domů
- kdo na mne doma čeká, moje rodina, členové rodiny, co kdo doma dělá a jak si doma pomáháme, co doma vaříme o svátečních dnech
- základní suroviny pro přípravu jídla a pečení cukroví, poznáváme základní suroviny všemi smysly, štědrovečerní večeře, co mi doma chutná a co mi v nemocnici nechutná
- vánoční pamlsky pro zvířátka, jak obdaruji zvířátka a proč
Věci kolem nás:
- hudba v nemocnici, hudební nástroje
- jak si budu hrát až se uzdravím, sportuji pro své zdraví, posiluji svoje tělo, jak si chráním svoje zdraví
- dopraví prostředky a jejich účel, bezpečnost na silnici
- jak chránit přírodu kolem sebe, park v nemocnici, zahrádku, sad, louky, les a hory, jak chránit naši planetu
Kdo co dělá:
- povolání, se kterými se děti setkávají v nemocnici; povolání, která již dobře znají z domova, význam práce pro jednotlivce i společnost, co dělají moji rodiče, co budu dělat já až budu veliký
- co se z čeho vyrábí, materiály a jejich charakteristické vlastnosti
- ochrana přírody, ochrana zdraví a léčení nemocných lidí nebo zvířátek a přírody
- základní a množstevní pojmy
Jaro:
Voláme Tě – sluníčko:
- jaro ve městě a na venkově, zvířátka a jejich mláďata, jak se chovat ke zvířátkům a jak o ně pečovat doma i v přírodě, moje nejmilejší zvířátko; zvířátko, které mám doma, nebo které bych si přál
- cyklus života rostlin a péče o ně, stromy v lese a na zahradě
- „Den Země“, ochrana životního prostředí, jak se budu chovat k přírodě až půjdu domů z nemocnice, kouř a smog ve městě, zdravý vzduch v přírodě, co se v přírodě smí – a co se nesmí, zdraví lidí a zvířátek
- svátky jara, zvyky a obyčeje; co se děje, když jaro zaťuká, jaro v přírodě a jarní zvyky (Velikonoce, čarodějnice)
Slavíme rozkvetlé svátky v květnu:
- maminka má svátek, komu a jaké dárky a květiny dát k svátku
- moje město a hlavní město naší republiky, naše republika má svátek
- ohleduplnost k přírodě, kvetoucí keře a stromy, poznáváme a určujeme rozdíly
- děti na celém světě mají svátek; stejné hry, ale různá barva pleti, různé druhy oblečení, různá řeč, slavíme svátek v nemocnici
Léto:
Přichází léto:
- až se uzdravím, pojedeme na výlet do ZOO; cizokrajná zvířata, cestování a bezpečnost na cestách, léto v přírodě a rozmary počasí, přírodní jevy a jejich označení (bouře, blesk, déšť, vítr), jak se správně zachovat, abych si ochránil svoje zdraví; změny v počasí a v přírodě
Hurá, volají nás prázdniny:
- nebezpečí ohně, dobrý sluha – zlý pán, nebezpečí kousnutí hmyzem, hmyz na louce a v lese
- vodní sporty a radovánky, nebezpečí ve vodě, voda a jejich dary, vlastnosti vody
- letní sporty a nebezpečí úrazů, první pomoc, co dělat, když se zraním, nemocnici už znám – budu se v ní ještě bát?
Ukázka měsíčního plánu práce MŠ
Měsíc: ČERVEN
Hlavní téma: HURÁ – VYPLOUVÁME – NA OBZORU LÉTO
EVVO: Batikování
Podtémata:
- bezpečnost při hře (pozor na silnici, cestě, v lese, při koupání, kousnutí psem, bodnutí hmyzem, nebezpečí v přírodě: bouřka, oheň, úrazy ve volné přírodě)
- příroda se proměňuje (hlavní znaky léta, proměny počasí, stromy a jejich plody, plody lesa, květiny na louce i v zahradě)
- z pohádky do pohádky (oblíbená pohádka, pohádková kniha, pohádkový hrdina, zacházení s knihou a časopisem, maňáskové divadlo, rozdíl v obsahu pohádky: dobrý a špatný konec)
- prázdniny přicházejí (činnosti sportovní, rekreační, orientace v prostředí – město a jeho okolí, cestování, cizí země, jazyk)
Specifické vzdělávací cíle:
- rozvíjení pocitu sounáležitosti s živou i neživou přírodou, lidmi, společností
- rozvíjet dovednosti, schopnosti, vyjádřit své dojmy, pocity, prožitky
- osvojení si poznatků o světě, životě, vývoji a neustálých proměnách
- rozvíjet řečové a jazykové schopnosti a dovednosti
- osvojit si přiměřené poznatky vedoucí k podpoře zdraví a bezpečí, osvojení si přiměřených praktických dovedností
Očekávané kompetence:
- učit se chápat základní prostorové pojmy – daleko a blízko, vpravo a vlevo, nahoře a dole, kolem
- umět zachytit skutečnost ze svého okolí a vyjádřit své představy pomocí výtvarných dovedností
- zvládnout citové odloučení na kratší dobu od rodiny (pobyt u babičky, v nemocnici)
- učit se dokončit započatou činnost – soustředit se, uklízet své hračky, své věci, udržovat pořádek ve svém okolí
- zvládat hygienické návyky – sebeobsluhu, stolování, použití kapesníku, toaletního papíru
- učit se chápat slovní vtip a humor
- projevovat zájem o knihy, časopisy, šetrné zacházení s nimi
Průběžné cíle:
- poskytovat dětem prostředí bohaté na komunikaci
- dodávat dostatek podnětů a aktivit podporující estetické vnímání, cítění, prožívání, vyjadřování
- nezvýhodňovat některé děti ve skupině, neironizovat snahu dítěte a nezneužívat ji
- umět se těšit z hezkých prožitků z přírodních a kulturních krás
- dbát na denní režim vyhovující potřebám dítěte a zásadám zdravého života, podporovat dětská přátelství a kamarádství, učit se pozdravit, rozloučit se
Ukázka týdenního plánu práce MŠ
Datum: 1. týden červen
Hlavní téma: HURÁ – VYPLOUVÁME – NA OBZORU LÉTO
EVVO: Batikování
Podtémata:
- bezpečnost při hře
- pozornost na cestách, v lese, při koupání
- upozornit na nebezpečí v přírodě – bouřka, oheň
- štípnutí hmyzem, hadem, kousnutí psem
- úrazy ve volné přírodě
Hlavní činnosti:
- vyprávění, prohlížení a práce s obrázky a knihou
- poslech pohádek, video
- výtvarné činnosti, maňáskové divadlo
Námětové hry:
- „Na hasiče“ – co se musí udělat, když hoří
- „Na lékaře“ – v ordinaci s různými úrazy
Smyslové hry:
- cvičení sluchu –„Kdo to zvoní?“
Didaktické hry:
- „Na cestovatele“ – co se může přihodit na výletě
- „Co udělat když…“
JV chvilky:
- rytmizace – hra na tělo – říkadlo: „To jsou prsty…“
- napodobování zvuků ohně, vody
Grafomotorika:
Didakticky cílené činnosti:
Řeč:
- pochopení čteného textu na základě otázek
- rozvoj slovní zásoby – vyprávění podle obrázků
- sluchové rozlišení hlásky na začátku slova – obrázky, logopedické kostky
Poznávání:
- poznat nebezpečí, které nás může potkat, umět si poradit a dobře se zachovat
- seznamovat s bezpečným zacházením a používáním všech hraček a pomůcek
- porovnávat velikost – velký – střední – malý
- utvořit si základní představy o tom, co je dobře a co špatně
Praktické činnosti:
- pečlivé a přesné překládání papíru (loďka, čepice)
- volné stříhání proužků papíru (déšť, oheň)
- tvořivá manipulace se stavebnicemi vesnice, salaš, zvířátka
- vytrvalost při modelování, malování dle fantazie
Básničky:
Písničky:
- „Na tom pražském mostě“
- „Kočka leze dírou“
Literární texty: