Orlickoústecká nemocnice: 2.11.2021 - I stonat se dá s úsměvem aneb... více
30.11.2021 - Do nemocnic v Pardubicích, Svitavách a Ústí nad Orlicí se vydali rozdávat smích Zdravotní klauni více
Projekt: „Společně za úsměv 2021“
Jako v minulých letech, i letos obchodní družstvo KONZUM v Ústí nad Orlicí vyhlásilo grantový program SPOLEČNĚ ZA ÚSMĚV 2021.
Veřejně prospěšné neziskové organizace působící v sociální oblasti budou opět moci podpořit osobně i obyvatelé našeho regionu prostřednictvím veřejné sbírky.
Naše škola s číslem 18 (formát: PDF, 1.63 MB) logo Konzumu (formát DOCX, 34.7 kB)
PROSINEC 2021
Výtvarné práce dětí a žáků v říjnu: Obrázek od Verči, Páji a Niki, Auta od Danečka, Podmořský svět od Terezky a další obrázky.
LISTOPAD 2021
ŘÍJEN 2021
Výtvarné práce žáků, obrázek od paní Evy Jakoubkové a fotografie sponzorských darů: paní Alena Nusková - Ústí n.O. (oblečení pro naši panenku Alenku), paní Alena Hovádková – Letohrad (výzdoba oddělení VD)
ZÁŘÍ 2021
Dětské oddělení nemocnice v Ústí nad Orlicí - omalovánka
(formát: JPG, 92.2 kB)
SRPEN 2021
V červenci přerušen provoz MŠ při nemocnici.
Provoz MŠ bude zabezpečen od pondělí 2. srpna 2021. (od 7:00 hod. do 13:30 hod.)ČERVENEC 2021
Odkazy MŠMT ČR:
koronavirus.edu.cz/files/210601-pro-skoly-informace-pro-skoly-a-skolska-zarizeni-162021.pdf
koronavirus.edu.cz/faq-hlavni-temata-koronaviru-a-skolstviČERVEN 2021
Odkaz MŠMT ČR:
AKTUALIZOVÁNO: ZMĚNY V ROTAČNÍ VÝUCE U 1. I 2. STUPŇŮ ZŠ
Od 17. května budou bez rotací fungovat 1. stupně ZŠ v celé ČR a 2.
stupně v krajích Pardubickém, Plzeňském, Královéhradeckém, Karlovarském,
Libereckém, Středočeském a v Praze. Od 24. května by pak měl fungovat
2. stupeň ZŠ bez rotací v celé ČR a obnoví se i teoretická výuka bez
rotací na školách středních.
koronavirus.edu.cz/files/informace-pro-skoly-a-skolska-zarizeni-ucinnost-175-final.pdf
Informace MŠMT ČR:
ŽÁCI II. STUPŇŮ ZŠ SE 10. KVĚTNA VRÁTÍ V 11 KRAJÍCH DO ŠKOLVláda na svém jednání 3. května rozhodla, že se od 10. května vrátí do mateřských škol děti ve všech krajích s výjimkou Jihočeského a Zlínského kraje a Kraje Vysočina. Ve všech krajích s výjimkou tří krajů výše uvedených se také rotačně vrátí k prezenční výuce žáci 2. stupňů základních škol a žáci nižších stupňů víceletých gymnázií a prvních čtyř ročníků osmiletého vzdělávacího programu konzervatoře. Uvolňují se také podmínky pro provozování volnočasových aktivit, základních uměleckých škol a středisek volného času.
INFORMACE K PROVOZU ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ OD 10. KVĚTNA 2021Orlickoústecká nemocnice: 9.4.2021 - I stonat se dá s úsměvem aneb... více
Básničky 1 (formát PDF, 377 kB) Básničky 2 (formát PDF, 388 kB)KVĚTEN 2021
www.msmt.cz/informace-k-provozu-skol-od-12-dubna-2021
1. INFORMACE K PROVOZU ŠKOL OD 12. DUBNA 2021Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy na základě jednání vlády 6. dubna rozeslalo do datových schránek škol informace k provozu škol a školských zařízení od 12. dubna 2021 do odvolání. Spuštěn byl také samostatný web k testování na covid-19 na portálu EDU.CZ.
Manuál k provozu škol a školských zařízení v souvislosti s COVID-19 (formát: PDF, 572 kB)
Manuál k testování ve školách a školských zařízeních (formát: PDF, 546 kB)
Leták k testování pro žáky (formát: PDF, 344 kB)
Leták k testování pro rodiče (formát: PDF, 545 kB)
Další informace a instruktážní videa k oběma centrálně distribuovaným Ag
testům naleznete na webu
TESTOVANI.EDU.CZ
Mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví k testování dětí, žáků a
studentů ve školách a školských zařízení (ZDE formát: PDF, 300 kB)
Od 12. 4. 2021 je školám a školským zařízením uložena povinnost testovat
děti, žáky a studenty (kromě výjimek uvedených v opatření) 2x týdně Ag
testy, v případě RT-PCR testů 1x týdně
K testování lze použít neinvazivní Ag testy (které vám budou
distribuovány - viz informace MŠMT ze dne 3. dubna 2021) nebo
neinvazivní PCR testy
Povinné testování se netýká individuálních konzultací a individuální
prezenční výuky
Mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví k testování zaměstnanců ve
školách a školských zařízení (ZDE formát: PDF, 243 kB)
Od 12. 4. 2021 je školám a školským zařízením bez ohledu na zřizovatele
uložena povinnost testovat zaměstnance, kteří přicházejí do kontaktu s
dětmi, žáky nebo studenty, 2x týdně Ag testy, ostatní zaměstnance pak 1x
týdně, a v případě RT-PCR testů vždy 1x týdně
K testování lze použít neinvazivní Ag testy nebo neinvazivní PCR testy
Informace, instrukce a všechny potřebné postupy jsou uvedeny v Manuálu k
testování ve školách a školských zařízeních ZDE
Mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví k omezení provozu ve školách a školských zařízeních a 1. fázi rozvolnění (ZDE) umožňuje osobní přítomnost na vzdělávání nově od 12. 4. 2021:
V mateřských školách
V základních školách
dětem v přípravné třídě,
žákům 1. stupně ve škole, ve které je počet žáků 1. stupně nejvýše 75
žáků, pokud je budova tohoto 1. stupně stavebně oddělena od budovy 2.
stupně základní školy, a to včetně školní jídelny,
žákům 1. stupně ve škole, která nesplňuje výše uvedené podmínky, a to
způsobem, že se vzdělávání v lichém týdnu neúčastní první polovina tříd
a v sudém týdnu neúčastní druhá polovina tříd (při lichém počtu tříd lze
počet zaokrouhlit),
dětem v přípravném stupni základní školy speciální,
žákům základních škol nebo tříd zřízených podle § 16 odst. 9 školského
zákona,
na skupinové konzultaci žákům 2. stupně ohrožených školním neúspěchem
anebo žákům 9. tříd podle jejich potřeby vyhodnocené školou v předmětech
potřebných pro přijímací zkoušky, a to v nejvyšším počtu 6 žáků v jedné
skupině
V základních uměleckých školách, střediscích volného času a jazykových
školách s právem státní jazykové zkoušky
na individuálních konzultacích (jeden žák a jeden pedagogický pracovník)
na individuální prezenční výuce
Ve školních družinách a školních klubech dětem a žákům, kteří se mohou
účastnit prezenční výuky podle tohoto mimořádného opatření, a to za
podmínky, že v oddělení nebo skupině jsou přítomni děti nebo žáci pouze
z jedné neměnné třídy prezenční výuky.
Homogenita tříd a skupin je povinná s výjimkou skupinové konzultace
povolené na základních školách.
Ve školských výchovných a ubytovacích zařízeních se poskytuje ubytování
žákům škol a studentům vyšších odborných škol, kteří nemají na území
České republiky jiné bydliště, a žákům a studentům, kteří se mohou
účastnit vzdělávání podle tohoto mimořádného opatření.
Zpěv jako součást vzdělávání je povolen pouze v případě oborů středního
a vyššího odborného vzdělávání a studijních programů vysokých škol, ve
kterých je zpěv stěžejní součástí rámcového nebo akreditovaného
vzdělávacího nebo studijního programu, a to za osobní přítomnosti
nejvýše 6 žáků nebo studentů v místnosti.
Sportovní činnosti jako součást vzdělávání je nadále umožněna v mateřské
škole a v případě oborů středního a vyššího odborného vzdělávání a
studijních programů vysokých škol, ve kterých je zpěv stěžejní součástí
rámcového nebo akreditovaného vzdělávacího nebo studijního programu, a
to za osobní přítomnosti nejvýše 6 žáků nebo studentů v místnosti.
Mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví k ochraně dýchacích cest
(ZDE). Tímto mimořádným opatřením Ministerstva zdravotnictví je
stanovena povinnost nošení roušek ve školách tak, že
v mateřské škole jsou povinni nosit respirátor pedagogičtí a
nepedagogičtí pracovníci, děti v mateřské škole nejsou povinny nosit
ochranný prostředek k zakrytí úst a nosu
v základní škole jsou povinni nosit respirátor pedagogičtí a
nepedagogičtí pracovníci, žáci (včetně přípravné třídy) jsou povinni
nosit alespoň chirurgickou roušku
ve středních a vyšších odborných školách, konzervatořích a vysokých
školách je povinnost jak u žáků a studentů, tak u pedagogických a
nepedagogických pracovníků nosit respirátor
výjimky a bližší podrobnosti jsou stanoveny v daném mimořádném opatření
Opatření obecné povahy MŠMT k přijímacímu řízení na střední školy (ZDE formát: PDF, 1.3 MB)
Středním školám se ukládá povinnost na svých webových stránkách
informovat uchazeče o povinnosti testování
Základním školám se ukládá informovat žáky 5., 7. a 9. ročníků o
povinnostech vyplývajících z mimořádného opatření Ministerstva
zdravotnictví o testování uchazečů o střední vzdělávání
Uchazeč, který se z důvodu nepředložení dokladu podle mimořádného
opatření Ministerstva zdravotnictví o testování uchazečů o střední
vzdělávání neúčastnil řádného termínu přijímací zkoušky a svoji neúčast
z tohoto důvodu písemně nejpozději do 3 dnů omluvil řediteli školy, ve
které ji měl konat, koná zkoušku v náhradním termínu
Končícím nouzovým stavem také končí pracovní povinnost žáků a studentů stanovená krizovým opatřením.
2. Přijímačky z matematiky na střední školy nanečisto
Dobrovolnická skupina při Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy, která se věnuje doučování dětí, připravila na sobotu 24. dubna 2021 “přijímačky na čtyřleté střední školy z matematiky nanečisto” on-line zdarma. Všichni žáci posledních ročníků základních škol si mohou vyzkoušet nejen své znalosti, ale i konkrétní dovednosti nutné k úspěšnému přijetí na střední školy. Více informací naleznete na:DUBEN 2021
Odkaz MŠMT ČR www.msmt.cz/faq-k-prvni-fazi-navratu-do-skol
TABULKA 1. FÁZE OTEVÍRÁNÍ ŠKOL A REŽIMOVÝCH OPATŘENÍ
NÁVRAT DO ŠKOL:
Proč rotace na 1. stupních základních škol?
Protože rotace snižují riziko šíření covid-19 až o 80 % i bez dalších
opatření, a pomáhají tak vytvořit bezpečný a především dlouhodobě
udržitelný režim prezenční výuky pro děti, učitele a jejich blízké. Jsou
tak nejen zárukou předvídatelného a jasného režimu pro děti na 1. stupni
ZŠ, ale umožňují i rychlejší návrat ostatních dětí, především na 2.
stupni ZŠ.
MŠMT si uvědomuje, že rotace celých tříd není zejména pro žáky 1. a 2. ročníků ze striktně pedagogického pohledu ideální, je však v tuto chvíli nutná proto, aby se žáci a učitelé mohli vrátit do škol bezpečně a dlouhodobě udržitelně, abychom v co nejkratším sledu mohli následně přistoupit také ke druhé fázi (návrat žáků 2. stupně k rotační prezenční výuce) a v rámci první fáze zohlednit také priority v ostatních segmentech regionálního školství – s ohledem na nutnost citlivě vyvažovat nejenom „zátěž“ samotných budov škol, ale také celkovou mobilitu ve veřejném prostoru. V první fázi tak není možné uvažovat o návratu žádných žáků 2. stupně k prezenční výuce, a to ani v případě těch nejmenších ZŠ, kde to z čistě individuálního pohledu dané školy nemusí působit zcela logicky.
MŠMT je však zároveň připraveno zohlednit specifickou situaci „malých“ základních škol s málopočetnými třídními kolektivy na 1. stupni základních škol. Po konzultaci se zástupci základních škol tak nebude rotace žáků nezbytná v případě těch základních škol, které mají na 1. stupni nejvýše 75 žáků, pokud je 1. stupeň stavebně, provozně i organizačně zcela oddělen od 2. stupně základní školy (a to včetně zařízení školního stravování). Výjimku z rotace tak budou mít nejenom tzv. malotřídky a malé ZŠ pouze s třídami prvního stupně, ale také ty plně organizované ZŠ, v nichž se 1. stupeň „chová“ fakticky jako zcela samostatná prvostupňová škola. Je tomu tak proto, že v těchto školách tvoří děti malé homogenní skupiny do 15 dětí.
Proč ne testování v domácím prostředí žáka?
Protože testování slouží k ochraně druhých. Musí tak být jisté, že test
bude proveden správně a především, že pozitivní test v kolektivu povede
k dalším ochranným krokům vůči ostatním spolužákům. Takovou záruku u
domácích testů nemáme.
Uvedené se promítá i v požadavku epidemiologů směřujícího k tomu, že důsledkem pozitivního výsledku Ag testu konkrétního dítěte, žáka či studenta bude odchod ze školy (přechod na distanční výuku) všech dětí, žáků a studentů, s nimiž byl daný jedinec ve vymezeném období v kontaktu.
Je proto nezbytné zajistit, aby průběh testování byl nastaven spolehlivě a poskytoval validní výsledky. Z tohoto důvodu není možné (alespoň v počáteční fázi, před evaluací funkčnosti tohoto systému) připustit testování v domácím prostředí dítěte, neboť toto nastavení by mohlo vést jednak k tomu, že test nebude proveden správným způsobem v souladu s pokyny výrobce a neposkytne tak relevantní výsledek, případný pozitivní výsledek Ag testu nebude rodičem žáka škole oznámen a požadavek na ochranu veřejného zdraví třetích osob (jeho spolužáků či zaměstnanců školy) tak nebude moci být naplněn.MŠMT však počítá s tím, že v případě dětí v mateřské škole a žáků 1. a 2. ročníků ZŠ bude moci být zákonný zástupce při testování ve škole přítomen tak, aby mohl být svému dítěti oporou (jak psychickou, tak fyzickou - formou asistence při testování samotném).
Proč ne i mladší děti v MŠ již v první fázi?V první fázi návratu do škol počítá návrh MŠMT s návratem dětí s povinností předškolního vzdělávání k prezenčnímu vzdělávání, a to s ohledem na nutnost dokončení přípravy těchto dětí na hladký přechod k povinné školní docházce.
Analýzy ÚZIS za období předcházející uzavření mateřských škol od 1.3. ukazují citelný nárůst ohnisek šíření onemocnění covid-19 právě v mateřských školách (pravděpodobně způsobené chováním nových mutací viru), a to i přes již nastavená režimová opatření.Z tohoto důvodu je na místě doplnit již nastavená režimová opatření pro následující období i v mateřských školách o povinný plošný screening antigenními či PCR testy (a to alespoň po přechodnou dobu, než se epidemiologická situace ještě významněji zlepší).
S ohledem na zátěž celého systému (včetně mobility ve veřejné hromadné dopravě apod.) považujeme za nezbytné omezit v případě mateřských škol první fázi návratu pouze na děti s povinností předškolního vzdělávání. Uvedené zároveň poskytne mateřským školám možnost adaptace na výše uvedená opatření a také možnost vytvoření menších skupin dětí (do 15), a to jak z prostorového, tak personálního hlediska.MŠMT samozřejmě i v případě mateřských škol počítá s centrální distribucí neinvazivních Ag testů s odběrem z přední části nosu (a s možnou přítomností zákonného zástupce dítěte u testování ve škole).
Proč zatím nemají prezenční výuku žáci druhého stupně základních škol?Navrhovaná opatření jsou pečlivě provazována s epidemiologickou situací a dosavadními poznatky o šíření viru ve školním prostředí opřenými o odborné studie. Rovněž se významně přihlíží k věku žáků a reálným možnostem distančního vzdělávání. Proto se se zapojením žáků do prezenční výuky na 2. stupni základní školy a nižšího stupně gymnázia počítá až v druhé etapě. Neznamená to v žádném případě opomenutí těchto žáků a nezohledňování jejich vzdělávacích potřeb. Navržené etapy jsou koncipovány s důrazem na udržitelnost nastaveného systému do konce školního roku.
Nicméně již v první fázi návratu navrhuje MŠMT možnost realizace dobrovolných skupinových konzultací pro max. 6 žáků 2. stupně ZŠ, pokud se jedná o žáky ohrožené školním neúspěchem či žáky 9. ročníků připravujících se na přijímací zkoušky ke střednímu vzdělávání.
Jaký bude režim testování dětí, žáků a studentů?
V první fázi se tak bude ve školách testovat 2x týdně neinvazivními
antigenními testy, které budou distribuovány z centrální úrovně státu do
jednotlivých škol (s odběrem z přední části nosu). Testovat se bude
pravidelně v pondělí a ve čtvrtek před zahájením výuky výhradně ve škole
proto, aby byla nákaza ve třídě co nejdříve odhalena a bylo možné řešit
celou třídu jako ohnisko, kdy budou všichni posláni domů a indikováni na
test. Účast na testování bude podmínkou přítomnosti dítěte, žáka či
studenta na prezenční výuce ve škole.
Již v první fázi návratu však MŠMT počítá s tím, že školám bude umožněno nahradit testování antigenními testy 2x týdně testováním neinvazivními PCR testy 1x týdně. Centrálně z úrovně státu však bude pro první fázi návratu školáků zajištěn nákup a distribuce pouze antigenních testů.
BŘEZEN 2021
Dokumenty k ukončenému projektu "Společně za úsměv 2020"
Dárcovský šek (formát: JPEG, 302kB)Aktuality MŠMT ČR:
1. NPI NABÍZÍ PODPORU PRO JEDNOTNÉ PŘIJÍMACÍ ZKOUŠKY A MATURITYNárodní pedagogický institut České republiky (NPI) nabízí přehled aktivit, kterými podporuje kvalitní přípravu na jednotné přijímací zkoušky žáků 5., 7. a 9. tříd na jednotné přijímací zkoušky a přípravu na maturitní zkoušku. Nabízíme portfolio podpory jak pro žáky, tak pro učitele. Podklady jsou připravovány ve spolupráci s MŠMT, Cermat, Českou televizí a dalšími subjekty.
Podpora pro žáky při přípravě k JPZ
Podpora je nabízena formou videí, která pomáhají s přípravou k přijímacím zkouškám na čtyřleté a osmileté obory, vznikala ve spolupráci s Cermat, NPI a MŠMT. K nalezení na YouTube - přijímačky bez obav.
Připravovaná podpora pro žáky při přípravě na maturitní zkoušku
Ve spolupráci s Českou televizí připravujeme sérii naučných spotů, ve kterých budou vystupovat, jak reální maturanti řešící úlohy, při kterých se nejčastěji chybuje (český jazyk a matematika), tak učitelé a didaktici NPI. Formát spotů bude obsahovat jak samotnými studenty natočené materiály, tak vysvětlující lekce učitelů. Naučné spoty budou k dispozici v průběhu března 2021, propagovány budou skrze NPI a ČT.Podpora učitelům při přípravě na JPZ a MZ
a) Podpora je realizována formou školení a konzultačních seminářů pro přípravu pedagogů na funkce určené k zajištění společné části maturitní zkoušky a jednotné přijímací zkoušky na střední školy s maturitní zkouškou s důrazem na legislativní změny. Aktuální nabídka seminářů dle následujícího harmonogramu je vyvěšena na npicr.cz/ciskomb) Realizovány jsou semináře pro přípravu pedagogů k podpoře žáků k maturitní zkoušce zejména pro český jazyk a literaturu. Dále jsou připravovány semináře pro jednotnou přijímací zkoušku na SŠ. Nabídka seminářů probíhá prostřednictvím krajských metodiků a vytvořené sítě Kabinetů. Pokud máte o seminář zájem, můžete příslušného krajského metodika kontaktovat zde.
c) Portál RVP nabízí učitelům podporu v rámci dílčích témat pro práci s žáky vč. žáků 5., 7. a 9. tříd a maturitních ročníků. Podklady pomáhají procvičit oblasti, ve kterých žáci při testování často chybují. Vybrány jsou ukázkové úlohy pro jednotlivé stupně vč. příslušného požadavku dle katalogu CERMATu k JPZ a maturitám.Pro inspiraci nabízíme následující příklady:
M_5.třída: Procvičení slovních úlohpožadavek dle CERMATu: Žák využívá úsudek při řešení slovních úloh a jednoduchých problémů, matematizuje reálné situace, pro řešení jednoduchých nestandardních situací objevuje a využívá jednoduché zákonitosti, zaznamenává situace pomocí schémat, k řešení problémů využívá grafickou interpretaci, formuluje odpověď.
M_7.třída: PoměrPožadavek dle CERMATu: Žák užívá poměr ke kvantitativnímu vyjádření vztahu celek – část, používá pojem úměra a vypočítá neznámý člen úměry, odvodí měřítko mapy (plánu) ze zadaných údajů, využívá měřítko mapy (plánu) k výpočtu.
M_9.třída: ProcentaPožadavek dle CERMATu: rozlišuje a využívá pojmy procento, základ, počet procent, procentová část, promile, vyjádří část celku procentem, desetinným číslem, zlomkem, převádí různá vyjádření vztahu celek - část, určí z textu úlohy, které z hodnot (počet procent, procentová část a základ) jsou zadány a které má vypočítat, provede výpočet, rozhodne, zda zvolit pro řešení úlohy známý algoritmus, nebo zda řešit úlohu úsudkem, provede odhad výsledku a ověří správnost svého řešení, řeší jednoduché úlohy z oblasti finanční matematiky (úrok).
M_Maturita: Analytická geometrie: Obecná rovnice přímkyPožadavek dle CERMATu: Žák dovede užít parametrické vyjádření přímky, obecnou rovnici přímky a směrnicový tvar rovnice přímky v rovině.
ČJL_5. ročník: význam slov – slova nadřazené, podřazená a souřadnáCERMAT: 2 slovní zásoba, tvoření slov: žák porovná významy pojmenování, rozliší slova významově nadřazená, podřazená, souřadná.
ČJL_7. ročník: úlohy na porozumění hlavní myšlence textu a jeho dílčím prvkůmCERMAT: 5 porozumění textu: žák prokáže porozumění textu včetně nepísmenných typů textu (tabulka, graf aj.).
ČJL_9. ročník: skladba – věta jednočlenná, dvojčlenná a větný ekvivalent
3 skladba: žák rozliší větu jednočlennou, dvoučlennou a větný ekvivalent.ČJL_Maturita: Literární směry: moderna
1.8 orientuje se ve vývoji české a světové literatury: žák prokáže základní přehled o vývoji české a světové literatury; rozezná podle charakteristických rysů základní literární směry a hnutí.www.msmt.cz/npi-nabizi-podporu-pro-jednotne-prijimaci-zkousky-a-maturity
2. MŠMT PŘEDSTAVILO DETAILY K MATURITÁM A ZÁVĚREČNÝM ZKOUŠKÁMPraha, 28. ledna 2021 - Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga dnes na tiskové konferenci představil, jak budou letos vypadat maturitní a závěrečné zkoušky na středních školách a absolutoria na vyšších odborných školách a konzervatořích. „Vyslechli jsme si nejen pozici samotných studentů, ale zároveň jsme se o tom bavili s učiteli a řediteli škol a snažili se nalézt takové řešení, které bude zohledňovat složitost současné situace. Věřím, že se nám podařilo najít vybalancované řešení“, řekl v úvodu tiskové konference ministr školství. U didaktických testů bude navýšen čas na jejich vypracování o 10 minut u českého a cizího jazyka a o 15 minut u matematiky. Konkrétně tak budou mít žáci na vypracování DT z ČJ 85 minut, z cizího jazyka 110 minut a matematiky 135 minut. U výběrové zkoušky Matematika rozšiřující zůstává čas nezměněn. „Je potřeba podotknout, že didaktický test tvoří minimum garantované státem a je možné se na něj připravit distančně“, vysvětlil ministr školství Robert Plaga s odkazem na vzorové testy na webu CERMATu a aplikaci České školní inspekce, ve kterých si mohou studenti didaktické testy procvičovat. „Zároveň je nutné zohlednit, že řada studentů středních škol byla z rozhodnutí státu či krajských samospráv zapojena do přímé pomoci například v nemocnicích nebo domovech seniorů. Pro tyto studenty, včetně těch, kteří se zapojili dobrovolně, přidáváme v jarním termínu jeden termín navíc. Tedy nejen, že budou mít delší čas, ale rovněž dva termíny“, doplnil ministr školství. Toto řešení se týká také těch, kteří se řádného termínu nemohou účastnit z důvodu karantény či onemocnění COVID 19.
CERMAT navíc letos prověřoval strukturu testů tak, aby se v didaktických testech vyskytovalo minimum otázek z učiva, které spadá do období, kdy byla výuka narušena. „Kvůli rozdílnosti výuky ve školách nelze udělat generální pardon, ale přistoupili jsme k tomu, že test bude ještě následně validován“, řekl ministr školství. Pokud by se tedy ukázalo, že by výsledky naznačovaly, že některá z otázek nebyla většinově odučena, validační komise k tomu bude mít možnost přihlédnout.V rámci profilové části maturity, kam od letošního roku spadají písemné práce a ústní zkoušky z českého jazyka a literatury a cizího jazyka, byly zrušeny písemné (slohové) práce. Týká se to žáků, kteří byli letos a vloni prvomaturanty. Pro žáky, kteří v rámci svého prvního řádného termínu v minulosti slohové práce konali, nebo je konat měli, se slohové práce neruší a budou je konat i letos.
Ústní zkoušky zůstávají povinné pro všechny.V profilové školní části zkoušky bude ředitelům škol umožněno, aby upravili formu zkoušky s přihlédnutím k situaci na konkrétní škole či v konkrétních oborech. „Zároveň jsme rozhodli, že bude prodlouženo období, ve kterém se zkoušky mohou konat. Důvodem je, aby se studenti po návratu do škol mohli soustředit a dohnat oblast praktického vyučování či praktických předmětů“, dodal ministr Robert Plaga s tím, že školám toto umožní soustředit se ve druhém pololetí právě na maturitní předměty, protože právě profilová část je pro další uplatnění studentů klíčová.
U závěrečných zkoušek na středních školách bude termín jejich realizace prodloužen do konce srpna 2021. Ke stejnému posunu termínů dojde i u absolutorií na vyšších odborných školách a konzervatořích.
Hlavní body úprav maturit, závěrečných zkoušek a absolutorií ve šk.roce 2020/21 (1.část)
Hlavní body úprav maturit, závěrečných zkoušek a absolutorií ve šk.roce 2020/21 (2.část)
www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/msmt-predstavilo-detaily-k-maturitam-a-zaverecnym-zkouskam
3. MŠMT SPUSTILO WEB NA PODPORU MODERNÍ VÝUKY INFORMATIKYPraha, 1. února 2020 – MŠMT spustilo web k novému pojetí výuky informatiky. Díky revizím rámcového vzdělávacího programu informatika by se měla výuka na základních školách zaměřit více na rozvoj informatického myšlení a digitálních kompetencí. Na novém webu revize.edu.cz najdou učitelé metodiky, učebnice a další podpůrné materiály ke stažení. Podle modernizovaného programu mohou začít školy vyučovat už od září 2021, nejpozději pak od září 2023. „Informatika je zcela zásadní pro vzdělání, profesní uplatnění i osobní život. U tohoto dynamicky se rozvíjejícího oboru přitom nedošlo od vzniku RVP ZV v roce 2004 zatím k aktualizaci. Dosavadní vzdělávací oblast obsahovala pouze požadavky na dovednosti v oblasti využívání digitálních technologií odpovídající době svého vzniku, tj. před nástupem zlomových technologií, sociálních sítí, chytrých telefonů nebo umělé inteligence“, upozornil ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga.
MŠMT proto ve spolupráci s pedagogickými fakultami a desítkami škol provedlo v letech 2018 až 2020 pokusné ověřování nové informatiky a digitální gramotnosti. Na základě tohoto průzkumu pak ministerstvo revidovalo rámcový vzdělávací program a souběžně vytvořilo nové učebnice, metodické materiály a vzdělávací programy pro vyučující. Všechny informace a podporu najdou vyučující na webu revize.edu.cz, který spravuje Národní pedagogický institut.Nově by tedy vyučující měli v hodinách kromě základů uživatelských dovedností pro práci se zařízeními a aplikacemi klást důraz také na informatické myšlení. Žáci by se měli učit pracovat s informacemi, měli by umět analyzovat problém a hledat funkční řešení. Vedle porozumění principům digitálních technologií bude podstatné také jejich bezpečné a etické využívání a týmová práce.
Novým způsobem se informatika začne vyučovat na všech základních školách nejpozději od 1. září 2023, a to ve všech ročnících prvního stupně a nejpozději od 1. září 2024 ve všech ročnících druhého stupně. Hodinová dotace se změní z jedné hodiny na prvním a na druhém stupni na dvě a čtyři hodiny. Díky náběhovému období pro zavedení změn mají školy dostatek času na přípravu učitelů, vybavení a úpravu svého školního vzdělávacího programu. Součástí podpory jsou modelové školní vzdělávací programy.V tomto školním roce navíc školy získaly 1,3 mld. korun navíc na nákup ICT vybavení. Na rok 2021 pak MŠMT navýšilo prostředky na nepedagogické týmy základních škol, což bude znamenat 1000 úvazků IT správců v ZŠ. V tomto roce se také přidalo na tzv. ONIV (ostatní neinvestiční výdaje), ze kterých je možné hradit učební pomůcky či vzdělávání pedagogů. V případě základních škol toto zvýšení přinese dvojnásobný objem prostředků oproti loňskému roku. Dále MŠMT připravilo nový standard pro akreditaci studia k výkonu specializovaných činností koordinace v oblasti ICT. V budoucnu bude MŠMT z Národního plánu obnovy požadovat na digitalizaci škol 6,8 mld. Kč.
www.msmt.cz/msmt-spustilo-web-na-podporu-moderni-vyuky-informatiky4. APLIKACE ČŠI POMŮŽE PŘI PŘÍPRAVĚ NA PŘIJÍMAČKY I MATURITU
Aplikace InspIS SETmobile pomůže při přípravě na přijímací a maturitní zkoušky. Žáci 9., 7. a 5. ročníků základních škol mají možnost využít jako jednu z forem přípravy na přijímací zkoušky do maturitních oborů středních škol (pro čtyřleté, šestileté i osmileté studium) také elektronickou verzi testů k tzv. jednotným přijímacím zkouškám. Testy, které Česká školní inspekce převedla do elektronické podoby, připravilo Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMAT) a použity byly při přijímacích zkouškách v minulých letech. Elektronická verze těchto testů je k dispozici v aplikaci InspIS SETmobile, která je zdarma ke stažení do chytrých telefonů a tabletů.Od 1. února 2021 budou v aplikaci InspIS SETmobile k dispozici testy z českého jazyka a matematiky, které byly použity při tzv. jednotné přijímací zkoušce v letech 2020, 2019, 2018 a 2017, plus ukázkové verze testů pro rok 2021. Konkrétní rozpis testů umístěných k 1. 2. 2021 v aplikaci InspIS SETmobile:
Přijímací zkoušky 2021 ukázková verze 9. ročník matematikaŽáci maturitních ročníků středních škol pak mohou aplikaci InspIS SETmobile využít také v rámci přípravy na společnou část maturitní zkoušky. V aplikaci jsou pořízeny také elektronické verze testů z českého jazyka, matematiky a anglického jazyka připravených Centrem pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMAT) a použitých při maturitní zkoušce v roce 2020, 2019 a 2018 a to v jarním i podzimním zkušebním období. Konkrétní rozpis testů umístěných k 1. 2. 2021 v aplikaci InspIS SETmobile:
Maturitní zkouška 2020 jaro – matematikaVětšina testů je v systému k dispozici v plném rozsahu, ale v některých případech některé úlohy, které byly součástí ostrých testů, v elektronické verzi testu v InspIS SETmobile chybí, protože vyžadují např. zápis zcela otevřené odpovědi žáka s následným hodnocením reálným hodnotitelem, nebo jde o geometrické úlohy vyžadující rýsování na papír apod. V takovém případě je příslušná informace u daného testu vždy uvedena a k elektronické verzi testu v InspIS SETmobile je přiložen soubor se zadáním takových úloh a jejich vzorovým řešením. Kompletní znění testů k vytištění a zpracování tzv. na papíře je pak k dispozici na webových stránkách Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMAT), což je u každého testu rovněž uvedeno.
Současně jsou v aplikaci InspIS SETmobile k dispozici také další testy pro dílčí témata z různých vzdělávacích oborů, vzdělávacích oblastí i gramotností, které jsou určeny pro žáky základních a středních škol. Mezi nimi jsou např. opakovací a procvičovací testy určené žákům 1. stupně základních škol a vytvořené ve spolupráci s pedagogy, kteří na jaře 2020 vedli výuku v pořadu České televize UčíTelka, nebo testy sestavené z úloh uvolněných z mezinárodních šetření (PISA, TIMSS, PIRLS).Aplikace InspIS SETmobile je ke stažení zdarma prostřednictvím App Store, Google Play nebo Windows Store (podle toho, jakým operačním systémem je příslušný chytrý telefon nebo tablet vybaven). Stačí zadat název inspis a následně aplikaci stáhnout. Po otevření aplikace se uživatel zaregistruje a následně v nabídce testů (Domácí testování) uvidí všechny dostupné testy (s logem CERMAT). Vybraný test vyplní a zobrazí se mu vyhodnocení včetně úspěšnosti v jednotlivých otázkách.
www.msmt.cz/aplikace-csi-pomuze-pri-priprave-na-prijimaci-a-maturitniPrezentace Nemocnice Pardubického kraje: Leden 2021 (formát: DOCX, 51kB)
Projekt: Zebra (formát: DOCX, 564kB)ÚNOR 2021
Přijímací řízení ve školním roce 2020/2021
V přijímacím řízení v tomto školním roce dojde k některým změnám:
• součástí přijímacího řízení do oborů vzdělání s maturitní zkouškou nemusí být jednotná přijímací zkouška• ředitel střední školy v rámci kritérií přijímacího řízení do 31. 1. 2021 stanoví, zda budou uchazeči o maturitní obory vzdělání konat jednotnou přijímací zkoušku nebo školní přijímací zkoušku (případně kombinaci obojího)
• bude-li počet přihlášek ke vzdělávání nižší než ředitelem školy vyhlášený počet přijímaných uchazečů, může ředitel školy rozhodnout nejpozději do 8. 3. 2021 o nekonání přijímacích zkoušek• zachovávají se dva termíny konání jednotných přijímacích zkoušek pro uchazeče i v případě, že druhá zvolená střední škola jednotné zkoušky nekoná; v tom případě koná uchazeč jednotnou zkoušku v obou termínech na téže škole
• je stanoven shodný termín vyhlášení výsledků přijímacího řízení do oborů vzdělání s maturitní zkouškou a to nejdříve 28. 4. 2021
• v rámci kritérií přijímacího řízení nesmí být hodnocen prospěch ze 2. pololetí šk. roku 2019/2020Opatreni_MSMT_JPZ.pdf (formát: PDF, 3.03 MB)
Doporučení MŠMT pro hodnocení 1. pololetí 2020/21
LEDEN 2021
INFORMACE K PROVOZU ŠKOL OD 27. PROSINCE DO 10. LEDNA 2021
Vláda na svém jednání 23. prosince 2020 rozhodla o zpřísnění opatření souvisejících s přechodem na stupeň 5 systému hodnocení PES. S tím souvisí také fungování škol a školských zařízení, které rovněž přechází do stupně 5.
Informace k provozu škol a školských zařízení od 27. prosince 2020 do 10. ledna 2021.
koronavirus.edu.cz/files/informace-k-provozu-skol-od-27-12-do-10-1.pdf
MŠMT ČR: JAK TENTO ROK PROBĚHNOU PŘIJÍMACÍ A MATURITNÍ ZKOUŠKY?
www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/jak-probehnou-prijimaci-a-maturitni-zkousky