„Nikdy se nesměji nejlépe. Bojím se, že by to mohlo být naposledy.“ Jan Werich

 ŠVP PV

kanec Tonda a malinká prasátka
Oblasti předškolního vzdělávání
A. Dítě a jeho tělo
B. Dítě a jeho psychika
C. Dítě a ten druhý
D. Dítě a společnost
E. Dítě a svět
Hlavní tématické celky
Podzim
Zima
Jaro
Léto
Ukázka měsíčního plánu práce MŠ
Ukázka týdenního plánu práce MŠ

Oblasti předškolního vzdělávání


A. Dítě a jeho tělo

Specifické vzdělávací cíle – úkoly:

  • uvědomění si vlastního těla
  • rozvoj pohybových dovedností z oblasti jemné motoriky
  • rozvoj a užívání všech smyslů
  • osvojení si věku přiměřených praktických dovedností
  • osvojení si poznatků o lidském těle, pojem zdraví

Hlavní činnosti:

  • manipulační činnosti a jednoduché úkoly
  • smyslové a psychomotorické hry
  • konstruktivní a grafické činnosti
  • jednoduché pracovní a sebeobslužné činnosti
  • situace přispívající k osvojování návyků zdravého životního stylu

Očekávané kompetence:

  • ovládat dechové svalstvo
  • vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů (zvuky, tóny, chutě, tvary, vůně)
  • ovládat koordinaci ruky a oka, zvládat jemnou motoriku ruky (zacházet s tužkou, nůžkami, barvami a modelínou)
  • zvládat sebeobsluhu a základní hygienická pravidla a návyky
  • zvládnout jednoduchou obsluhu, uklidit si po sobě hračky, udržovat pořádek
  • pojmenovat části těla, znát důležité životní orgány a jejich funkce
  • rozlišovat, co zdraví škodí a co prospívá (nemoci, úrazy, škodlivé látky a jejich vliv na lidské tělo, nebezpečí na ulici a v dopravních prostředcích)
  • mít povědomí o způsobu ochrany zdraví, kde hledat pomoc

Hlavní rizika:

  • neomezovat samostatnost dítěte, respektovat individuální potřeby dítěte (spánek, odpočinek, osobní tempo, aktuální zdravotní a psychický stav)
  • znalost osobních a zdravotních problémů dítěte
  • respektovat rozdílné somatické a smyslové předpoklady
  • poskytovat dostatek elementárních informací o lidském těle, růstu, vývoji a funkcích některých tělesných orgánů
  • poskytovat vhodné vzory chování pedagogů a zdravotníků

B. Dítě a jeho psychika

Specifické vzdělávací cíle – úkoly:

  • rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností
  • rozvoj komunikačních dovedností a kultivovaného projevu
  • rozvoj tvořivosti myšlení a řešení problémů
  • posilování přirozených poznávacích citů (radost, zvídavost, zájem)
  • rozvoj schopnosti vytvářet a rozvíjet citové vztahy k okolí
  • získat schopnosti řídit chování vůlí a ovlivňovat vlastní situaci
  • rozvíjet a kultivovat mravní a estetické cítění a prožívání

Hlavní činnosti:

  • artikulační řečové, sluchové a rytmické hry se slovy, hádanky
  • společné diskuze, rozhovory individuální a skupinové konverzace
  • vyprávění podle skutečnosti i podle obrazového materiálu, fantazie
  • poslech čtených či vyprávěných pohádek a příběhů
  • přednes, recitace a dramatizace
  • grafické napodobení symbolů, tvarů, čísel, písmen
  • prohlížení a společné čtení knížek
  • motivovaná manipulace s předměty, zkoumání a poznávání jejich vlastností
  • námětové hry a činnosti
  • činnosti navozující spokojenost, radost a pohodu
  • estetické a tvořivé aktivity, sledování pohádek a příběhů obohacujících citový život dítěte

Očekávané kompetence:

  • správně vyslovovat, ovládat dech, tempo a intonaci
  • vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity a úsudky
  • porozumět slyšenému
  • formulovat otázky, odpovídat a reagovat na otázky
  • učit se nová slova a aktivně je používat
  • naučit se zpaměti krátké texty, reprodukovat říkanky, písničky a pohádky
  • popsat situaci skutečnou i podle obrazového materiálů
  • sluchové rozlišení počáteční a koncové slabiky, vyhledání hlásky ve slově
  • domlouvat se slovy i gesty
  • projevovat zájem o knížky
  • pojmenovat většinu předmětů, které nás obklopují
  • poznat a správně užívat pojmy (méně, více, první, poslední)
  • chápat prostorové pojmy (vpravo, vlevo, dole, nahoře, uprostřed, za, před, nad, vedle, mezi), orientovat se v čase
  • odloučit se na určitou chvilku od rodičů a blízkých
  • rozhodovat o svých činnostech
  • uvědomovat si příjemné a nepříjemné citové prožitky (lásku, soucítění, radost, spokojenost, smutek, strach, odmítání)
  • být citlivé ve vztahu k živým bytostem a věcem

Hlavní rizika:

  • poskytovat dostatek příležitosti k samostatným řečovým projevům
  • neposkytovat špatný jazykový vzor
  • nabídnout neomezený přístup ke knihám a dětským časopisům
  • nezahlcovat podněty a informacemi bez rozvíjení schopnosti s nimi samostatně pracovat
  • poskytovat dostatek porozumění a ocenit úsilí a úspěch
  • poskytovat vlídné, laskavé, vstřícné a přátelské prostředí s dostatkem lásky a empatie
  • přiměřeně hodnotit, dostatečně oceňovat, chválit
  • vyvarovat se spěchu, nervozity, omezování možností dítěte, dokončit činnost v individuálním tempu
  • odstraňovat stres, napětí a nejistotu
  • dostatečně děti motivovat jejich sebevyjádření a sebeuplatnění
  • poskytovat dostatek podnětů a aktivit, estetického vnímání, cítění, prožívání a vyjadřování

C. Dítě a ten druhý

Specifické vzdělávací cíle – úkoly:

  • rozvoj schopností a dovedností důležitých pro navozování a rozvíjení vztahů k jiným dětem a lidem
  • rozvoj interaktivních a komunikačních dovedností
  • ochrana osobního soukromí a bezpečí ve vztazích s dalšími dětmi a dospělými

Hlavní činnosti:

  • dostatek pozitivních příkladů a vzorů prosociálního chování (vstřícná komunikace, ohleduplné chování, tolerance)
  • dostatek příležitostí k verbální i neverbální komunikaci dítěte s jiným dítětem i dospělými
  • společné aktivity nejrůznějšího zaměření
  • podpora dětského přátelství
  • hry a činnosti, které vedou děti k ohleduplnosti k jiným, ochota rozdělit se s ním, půjčit hračku, střídat se při hře, pomoc při vyřešení sporu
  • hry a situace, kdy se dítě učí chránit své soukromí a bezpečí, upozornit na nebezpečí jiných
  • četba, vyprávění a poslech pohádek na téma vztahů mezi lidmi

Očekávané kompetence:

  • navozovat kontakty s dospělými, překonat stud, komunikovat vhodným způsobem
  • odmítnout komunikaci, která je nepříjemná
  • chápat, že všichni lidé (děti) mají stejnou hodnotu, respektovat osobní odlišnosti
  • uplatňovat své individuální potřeby, práva, přání s ohledem na druhé, přijímat a uzavírat kompromisy, řešit konflikt dohodou
  • oprostit se od přiměřených projevů sobeckosti vůči jinému dítěte, spravedlivě se s ním dělit o hračky, pamlsky a pomůcky
  • vnímat přání druhých, vycházet mu vstříc, chovat se citlivě a ohleduplně k postiženému či slabšímu dítěti, mít ohled na druhého, soucítit s ním, umět nabídnout pomoc
  • bránit se projevům násilí, šikany, ubližování a ponižování

Hlavní rizika:

  • důstojné jednání, neponižovat, nezesměšňovat
  • neautoritativní vedení
  • jednoznačné formulování pravidel ve vztahu k druhé osobě, dodržování pravidel chování, pozitivní vzor
  • dostatečné věnování pozornosti při řešení vzájemných dětský sporů a konfliktů
  • podpora dětského přátelství, dostatečný respekt

D. Dítě a společnost:

Specifické vzdělávací cíle – úkoly:

  • vytvoření povědomí o mezilidských vztazích a morálních hodnotách
  • rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních lidí
  • rozvoj kulturně – estetických dovedností
  • vytvoření základního vztahu ke světu, životu a kultuře

Hlavní činnosti:

  • každodenní pozitivní vzory chování (ohleduplnost, citlivost, tolerance, zdvořilost)
  • příležitost poznávat mravní hodnoty v jednání lidí (spravedlnost, pravdivost, upřímnost)
  • příležitost poznávat hodnotu věcí a lidské práce
  • různorodé společenské hry a skupinové činnosti (námětové hry, dramatizace, konstruktivní a výtvarné činnosti)
  • seznamovat se s lidovou slovesností, literaturou, hudbou, kulturními tradicemi, zvyky a obyčeji

Očekávané kompetence:

  • správný mravní vzor, neopomínat negovat nespravedlivé, nezdvořilé, ironické a agresivní prvky chování
  • zaměřit se na zvýhodňování a znevýhodňování některých dětí ve skupině
  • nedostatek příležitostí k nápravě vhodného jednání
  • neironizovat a neznevažovat úsilí dítěte
  • všímat si nevhodné komunikace a jednání mezi dětmi, nepřehlížet nežádoucí projevy v chování, řešit konflikty způsobem pro děti nespravedlivým
  • dostatek příležitostí k rozvoji uměleckých dovedností a vytvoření estetického vztahu ke kultuře a umění

Hlavní rizika:

  • pochopit, že každý má ve společnosti, rodině svoji roli, podle které je třeba se chovat
  • utvořit si základní dětskou představu o tom, co je dobře a co je špatně, co se smí a co se nesmí (nelhat, nebrat cizí věci, neubližovat, neponižovat, neposmívat se druhým, neničit věci kolem sebe)
  • odmítat společensky nežádoucí chování (lež, nespravedlnost, lhostejnost, agresivita)
  • chovat se slušně a zdvořile k dospělým i k dětem, vážit si jejich práce a úsilí
  • dodržovat pravidla při hře a činnostech, jednat správně a čestně
  • zacházet šetrně s hračkami, knížkami, věcmi denní potřeby, s penězi
  • vnímat svoje okolí, vyjadřovat vlastní představy pomocí různých dovednostních technik (kreslit, vhodně volit barvy, modelovat, konstruovat a skládat z papíru, tvořit a vyrábět z jiných materiálů a přírodnin)

E. Dítě a svět:

Specifické vzdělávací cíle – úkoly:

  • osvojování jednoduchých poznatků o světě a životě
  • pochopit, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit
  • rozvoj schopností vážit si života ve všech formách
  • vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem
  • osvojení si poznatků a dovedností chránících před nebezpečnými vlivy prostředí
  • rozvoj pocitu sounáležitosti s živou a neživou přírodou, lidmi, společností, Zemí

Hlavní činnosti:

  • manipulace, experimentování s různými přírodními a netradičními materiály a surovinami
  • motivované hravé aktivity, ekologie a EVVO
  • smysluplné pracovní činnosti
  • kognitivní činnosti (kladení otázek a hledání odpovědí, diskuse nad problémem, vyprávění a poslech)
  • práce s literárními texty, obrazovým materiálem, využívání encyklopedií
  • poučení o možných nebezpečných vlivech prostředí a způsobech, jak se před nimi chránit

Očekávané kompetence:

  • vnímat, že svět má svůj řád, poznat jeho rozmanitost a pozoruhodnost, pestrost a různorodost
  • porozumět, že všechno kolem se mění a vyvíjí, pohybuje a proměňuje, a že je třeba s těmito změnami počítat
  • mít povědomí o významu životního prostředí pro člověka, uvědomovat si, že způsob jakým člověk žije, ovlivňuje jeho zdraví a životní prostředí
  • uvědomit si, co je nebezpečné (manipulace s některými předměty a přístroji, kontakt se zvířaty, s látkami ohrožujícími zdraví), odhadnou možná nebezpečí a rizika, snažit se je minimalizovat

Hlavní rizika:

  • dávat dostatečné, vhodné a přiměřené otázky, pravdivé odpovědi na otázky dětí
  • nabízet rozmanitou řadu činností, mnohopodnětné, pestré a měnící se prostředí, prostředí přehledné, upravené a uspořádané s přiměřeným množstvím hraček a věcí
  • nepoužívat abstraktní pojmy, nepředávat „hotové“ poznatky
  • poskytovat vhodný příklad chování dospělých (neohrožující životní prostředí, žádoucí ekologické postoje, ochota řešit problémy kolem nás)

Hlavní tématické celky


Podzim:

Svět kolem mne:

  • moje rodina, moje jméno a adresa, zážitky z prázdnin, jak půjdu do školy až se uzdravím, bezpečnost na silnici, co se sklízí na naší zahrádce a v sadě, na které ovoce a zeleninu se těším, barvy kolem mne, barvy ročních období, dozrávání plodů, poznáváme základní chuti ovoce a zeleniny všemi smysly
  • poznáváme barvy, tvoříme barvy, chceme barevnou nemocnici

Já a můj domov:

  • s čím si rád hraji doma a s čím v nemocnici, půjčujeme si hračky a jsme na sebe hodní
  • těšíme se na rodiče, kde rodiče pracují, kde bydlím, jak pojedu domů z nemocnice (cesty bludiště, labyrinty)
  • náš dům, prostory doma, jak se jmenují a k čemu slouží
  • z pohádky do pohádky v pohádkovém světě, správné zacházení s knihou, láska ke knihám a literatuře
  • chodíš rád do divadla?, co se Ti v divadle líbí?, divadlo v nemocnici, masky a dramatizace

Hrajeme si celý den:

  • co k čemu slouží a kdo to používá, předměty denní potřeby, hračky
  • tvary, barvy, materiál
  • co děláme celý den, časové pojmy, dny v týdnu, orientace v prostředí, prostorové představy
  • knihy a jejich využití, které knihy mám doma, kterou jsem si přinesl do nemocnice, nejznámější pohádky, dramatizace pohádek a jejich hlavní postavy

Barevný podzim:

  • kdo létá a odlétá, koho vidím z nemocničního pokoje, pole, louky, lesy a plody pro lidi a zvířátka, co dělají, jak žijí zvířátka domácí, co dělají a jak žijí zvířátka ve volné přírodě
  • i na podzim můžeme hrát hezké hry a pouštět draky, ale musíme se dobře oblékat, abychom nebyli nemocní, péče o své zdraví

Zima:

Zima a zimní radovánky:

  • hrajeme si na sněhu a na ledu, když jsme zdraví, teplé oblečení, vlastnosti ledu a sněhu, zimní sporty, bezpečnost při hře i na cestě
  • předměty denní potřeby, pojmenování a způsob použití, orientace v prostoru a na ploše, kdo hledá – najde
  • kdy co děláme, spojení časových představ s denními činnostmi, které děti pravidelně vykonávají, a to jak doma, tak i v nemocnici

Čas sváteční, čas vánoční:

  • zvyky, tradice, oslavy, besídky, dárky pro přátele a nejmilejší doma, kteří čekají až se uzdravím a vrátím se domů
  • kdo na mne doma čeká, moje rodina, členové rodiny, co kdo doma dělá a jak si doma pomáháme, co doma vaříme o svátečních dnech
  • základní suroviny pro přípravu jídla a pečení cukroví, poznáváme základní suroviny všemi smysly, štědrovečerní večeře, co mi doma chutná a co mi v nemocnici nechutná
  • vánoční pamlsky pro zvířátka, jak obdaruji zvířátka a proč

Věci kolem nás:

  • hudba v nemocnici, hudební nástroje
  • jak si budu hrát až se uzdravím, sportuji pro své zdraví, posiluji svoje tělo, jak si chráním svoje zdraví
  • dopraví prostředky a jejich účel, bezpečnost na silnici
  • jak chránit přírodu kolem sebe, park v nemocnici, zahrádku, sad, louky, les a hory, jak chránit naši planetu

Kdo co dělá:

  • povolání, se kterými se děti setkávají v nemocnici; povolání, která již dobře znají z domova, význam práce pro jednotlivce i společnost, co dělají moji rodiče, co budu dělat já až budu veliký
  • co se z čeho vyrábí, materiály a jejich charakteristické vlastnosti
  • ochrana přírody, ochrana zdraví a léčení nemocných lidí nebo zvířátek a přírody
  • základní a množstevní pojmy

Jaro:

Voláme Tě – sluníčko:

  • jaro ve městě a na venkově, zvířátka a jejich mláďata, jak se chovat ke zvířátkům a jak o ně pečovat doma i v přírodě, moje nejmilejší zvířátko; zvířátko, které mám doma, nebo které bych si přál
  • cyklus života rostlin a péče o ně, stromy v lese a na zahradě
  • „Den Země“, ochrana životního prostředí, jak se budu chovat k přírodě až půjdu domů z nemocnice, kouř a smog ve městě, zdravý vzduch v přírodě, co se v přírodě smí – a co se nesmí, zdraví lidí a zvířátek
  • svátky jara, zvyky a obyčeje; co se děje, když jaro zaťuká, jaro v přírodě a jarní zvyky (Velikonoce, čarodějnice)

Slavíme rozkvetlé svátky v květnu:

  • maminka má svátek, komu a jaké dárky a květiny dát k svátku
  • moje město a hlavní město naší republiky, naše republika má svátek
  • ohleduplnost k přírodě, kvetoucí keře a stromy, poznáváme a určujeme rozdíly
  • děti na celém světě mají svátek; stejné hry, ale různá barva pleti, různé druhy oblečení, různá řeč, slavíme svátek v nemocnici

Léto:

Přichází léto:

  • až se uzdravím, pojedeme na výlet do ZOO; cizokrajná zvířata, cestování a bezpečnost na cestách, léto v přírodě a rozmary počasí, přírodní jevy a jejich označení (bouře, blesk, déšť, vítr), jak se správně zachovat, abych si ochránil svoje zdraví; změny v počasí a v přírodě

Hurá, volají nás prázdniny:

  • nebezpečí ohně, dobrý sluha – zlý pán, nebezpečí kousnutí hmyzem, hmyz na louce a v lese
  • vodní sporty a radovánky, nebezpečí ve vodě, voda a jejich dary, vlastnosti vody
  • letní sporty a nebezpečí úrazů, první pomoc, co dělat, když se zraním, nemocnici už znám – budu se v ní ještě bát?

Ukázka měsíčního plánu práce MŠ


Měsíc: ČERVEN

Hlavní téma: HURÁ – VYPLOUVÁME – NA OBZORU LÉTO

EVVO: Batikování

Podtémata:

  • bezpečnost při hře (pozor na silnici, cestě, v lese, při koupání, kousnutí psem, bodnutí hmyzem, nebezpečí v přírodě: bouřka, oheň, úrazy ve volné přírodě)
  • příroda se proměňuje (hlavní znaky léta, proměny počasí, stromy a jejich plody, plody lesa, květiny na louce i v zahradě)
  • z pohádky do pohádky (oblíbená pohádka, pohádková kniha, pohádkový hrdina, zacházení s knihou a časopisem, maňáskové divadlo, rozdíl v obsahu pohádky: dobrý a špatný konec)
  • prázdniny přicházejí (činnosti sportovní, rekreační, orientace v prostředí – město a jeho okolí, cestování, cizí země, jazyk)

Specifické vzdělávací cíle:

  • rozvíjení pocitu sounáležitosti s živou i neživou přírodou, lidmi, společností
  • rozvíjet dovednosti, schopnosti, vyjádřit své dojmy, pocity, prožitky
  • osvojení si poznatků o světě, životě, vývoji a neustálých proměnách
  • rozvíjet řečové a jazykové schopnosti a dovednosti
  • osvojit si přiměřené poznatky vedoucí k podpoře zdraví a bezpečí, osvojení si přiměřených praktických dovedností

Očekávané kompetence:

  • učit se chápat základní prostorové pojmy – daleko a blízko, vpravo a vlevo, nahoře a dole, kolem
  • umět zachytit skutečnost ze svého okolí a vyjádřit své představy pomocí výtvarných dovedností
  • zvládnout citové odloučení na kratší dobu od rodiny (pobyt u babičky, v nemocnici)
  • učit se dokončit započatou činnost – soustředit se, uklízet své hračky, své věci, udržovat pořádek ve svém okolí
  • zvládat hygienické návyky – sebeobsluhu, stolování, použití kapesníku, toaletního papíru
  • učit se chápat slovní vtip a humor
  • projevovat zájem o knihy, časopisy, šetrné zacházení s nimi

Průběžné cíle:

  • poskytovat dětem prostředí bohaté na komunikaci
  • dodávat dostatek podnětů a aktivit podporující estetické vnímání, cítění, prožívání, vyjadřování
  • nezvýhodňovat některé děti ve skupině, neironizovat snahu dítěte a nezneužívat ji
  • umět se těšit z hezkých prožitků z přírodních a kulturních krás
  • dbát na denní režim vyhovující potřebám dítěte a zásadám zdravého života, podporovat dětská přátelství a kamarádství, učit se pozdravit, rozloučit se

Ukázka týdenního plánu práce MŠ


Datum: 1. týden červen

Hlavní téma: HURÁ – VYPLOUVÁME – NA OBZORU LÉTO

EVVO: Batikování

Podtémata:

  • bezpečnost při hře
  • pozornost na cestách, v lese, při koupání
  • upozornit na nebezpečí v přírodě – bouřka, oheň
  • štípnutí hmyzem, hadem, kousnutí psem
  • úrazy ve volné přírodě

Hlavní činnosti:

  • vyprávění, prohlížení a práce s obrázky a knihou
  • poslech pohádek, video
  • výtvarné činnosti, maňáskové divadlo

Námětové hry:

  • „Na hasiče“ – co se musí udělat, když hoří
  • „Na lékaře“ – v ordinaci s různými úrazy

Smyslové hry:

  • cvičení sluchu –„Kdo to zvoní?“

Didaktické hry:

  • „Na cestovatele“ – co se může přihodit na výletě
  • „Co udělat když…“

JV chvilky:

  • rytmizace – hra na tělo – říkadlo: „To jsou prsty…“
  • napodobování zvuků ohně, vody

Grafomotorika:

  • voda

Didakticky cílené činnosti:

Řeč:

  • pochopení čteného textu na základě otázek
  • rozvoj slovní zásoby – vyprávění podle obrázků
  • sluchové rozlišení hlásky na začátku slova – obrázky, logopedické kostky

Poznávání:

  • poznat nebezpečí, které nás může potkat, umět si poradit a dobře se zachovat
  • seznamovat s bezpečným zacházením a používáním všech hraček a pomůcek
  • porovnávat velikost – velký – střední – malý
  • utvořit si základní představy o tom, co je dobře a co špatně

Praktické činnosti:

  • pečlivé a přesné překládání papíru (loďka, čepice)
  • volné stříhání proužků papíru (déšť, oheň)
  • tvořivá manipulace se stavebnicemi vesnice, salaš, zvířátka
  • vytrvalost při modelování, malování dle fantazie

Básničky:

  • „Stojí, stojí domeček“

Písničky:

  • „Na tom pražském mostě“
  • „Kočka leze dírou“

Literární texty:

nahoru